Zwycięski kupaż, któremu nie dał rady mój nos ~ Cuvée Viktoria 2011 Vinařství Krásná hora

Jeszcze nie raz pomęczę Czytelników winami z Moraw, bo (aż sama się zdziwiłam), sporo mi ich jeszcze zostało. Dziś też z przyjemnością pomęczę Was winem, któremu dałam pięć na pięć.

O niewielkiej winnicy Krásná hora w Starym Poddvorovie wspomniałam tylko słowem. Teraz warto by było dopowiedzieć, że miejsce, z którego pochodzi kolejne wino, znajduje się w morawskim podregionie Slovácko. O nim już też trochę pisałam – warto powtórzyć, że gleby są tam lekkie, a teren lekko pofałdowany. W okolicach Starego Poddvorova wytworzył się nieco chłodniejszy mikroklimat. Mamy więc w efekcie świeży, aromatyczny i bogaty w smaku kupaż trzech białych odmian.

Cuvée Viktoria 2011Vinařství Krásná hora

Cuvée Viktoria 2011 Vinařství Krásná hora

A jest to mieszanka chardonnay (50%), pinot gris (25%) i pinot blanc (25%). Bogactwo zaczyna się już w jasnozłotym kolorze. Aromaty określiłabym jako rześkie, ale ciepłe, bo obok jabłek, gruszek, cytrusów, melona i ananasów pojawia się miód, lipa i jeszcze coś , czego mój jeszcze nie do końca wyćwiczony nos nie był w stanie zidentyfikować. Coś eterycznego, a jednocześnie „przytulnego”. Może coś, na co miała wpływ beczka. Zapach alkoholu praktycznie zupełnie ukryty.

W ustach mamy lekką, ale wyrazistą powtórkę aromatów, a przy tym odpowiedni balans kwasowości, słodyczy i subtelnej alkoholowej goryczki. Owocowa słodycz (nie mylić z landryną!) ładnie złamana mineralnością. Do tego długi, cytrusowy finisz i jestem absolutnie usatysfakcjonowana.

Cuvée Viktorię postanowiłam otworzyć do (niestety kupnych) pierożków z wędzonym łososiem i ricottą i w takim towarzystwie nic nigdzie nie znikło, a wręcz przeciwnie – napój podkreślał potrawę i wzajemnie. Mówię Wam, jedźcie do Krásnej hory, zwiedźcie designerski budynek przy winnicy, może też wykupcie komentowaną degustację, a w każdym razie zabierzcie ze sobą tyle win, ile jesteście w stanie przeszmuglować do kraju. Bo naprawdę warto.

Oczy: jasnozłote

Nos: jabłka, gruszki, cytrusy, melon, ananasy, miód, lipa, coś niezidentyfikowanego, prawdopodobnie pochodzenia beczkowego

Usta:  jabłka, gruszki, cytrusy, melon, ananasy, miód, lekko mineralne, rześkie

Ogólna ocena: 5/5

Skomentuj

